Sunday, June 5, 2011

Manfaat Tokek


Tokek yang dalam bahasa Inggerisnya dikenali dengan nama Tokay Gecko atau Tucktoo, sejenis cicak tetapi tubuhnya lebih besar yang memangsa aneka serangga dan tikus kecil, ternyata mempunyai khasiat dan manfaat bagi kesihatan manusia yang diyakini masyarakat dapat menyembuhkan penyakit gatal pada kulit. Selain daging, darah dan empedu tokek juga diyakini boleh menjadi ubat. Tak hanya itu, ternyata tokek juga berfungsi boleh mengubati AIDS yang terletak pada lidahnya.

Tokek sering digunakan dalam perubatan tradisional China yang mempunyai kesan anti-tumor. Para ahli perubatan China mengembangkan ubat tumor dari organ tubuh tokek, kerana dalam organ tersebut mampu menekan pertumbuhan dan penambahan sel-sel tumor. Pasukan yang diketuai Prof. Wang dari Universiti Henan, China, menunjukkan bahawa zat aktif tokek tidak hanya meningkatkan respons sistem kekebalan tubuh dari suatu organisma, tetapi juga menginduksi sel-sel tumor apoptosis (yang membunuh dirinya sendiri) serta menekan ekspresi protein VEGF dan bFGF, faktor pendukung berkembangnya kanser. Tokek berkesan dimanfaatkan untuk menghilangkan tumor ganas, terutama tumor di bahagian sistem pencernaan yang dijadikan sebagai alternatif perubatan, iaitu operasi, radioterapi, dan kemoterapi.

Maraknya penangkapan satwa tokek belakangan ini yang memang sedang banyak diburu dan harganya yang mahal, kini menjadi rumor baru bahawa tokek dapat menyembuhkan virus HIV / AIDS. Namun, sampai saat ini memang belum ada penyelidikan khusus mengenai hal ini tetapi banyak masyarakat yang mempercayainya. Bahkan di beberapa daerah pun terdapat masyarakat yang mengkonsumsinya sebagai makanan ataupun ubat penambah gairah seks.

Data WHO setakat ini memang belum ditemukan obat untuk merawat AIDS. Bila dilihat dari sisi perubatan memang belum ada yang mengadakan kajian khusus tentang khasiat tokek, namun bila diyakini boleh mengubati atau sekurang-kurangnya mencegah penyakit AIDS tentu akan menjadi kemajuan besar dalam rawatan tradisional. Namun perubatan memang diperlukan untuk menguji khasiat dan kandungan yang ada dalam tokek itu sendiri.

Tokek mempunyai antibodi yang sangat bermanfaat bagi manusia untuk meneutralkan racun dalam tubuh yang kita kenal sebagai alergi dengan beberapa klasifikasi segala jenis alergi kulit ataupun alahan pernafasan, seperti asma, gatal-gatal, kudis, eksim dan lain sebagainya. Dan yang lebih utama manfaat dari tokek terdapat pada pangkal ekor nya yang memiliki kemampuan regenerasi sel, yang dipercayai bermanfaat untuk memulihkan tenaga dan menggantikan sel tubuh yang rosak selepas sakit atau yang terutama dapat segera mengembalikan fungsi vitalitas lelaki setelah beraktivitas.

Global tokek yang paling popular untuk merawat penyakit asma dan dianggap dapat menyembuhkan penyakit tersebut secara berkesan. Selain asma, tokek diyakini dapat mengubati impotensi, meningkatkan fungsi seksual lelaki, serta meningkatkan stamina. Tak hanya itu, terkadang tokek juga dicampurkan dengan ubat-ubatan lain untuk menyembuhkan batuk dan flu. Dosis yang disarankan adalah tiga sampai sembilan gram per hari, biasanya digunakan dalam bentuk serbuk atau pil, boleh juga direbus dalam air.

Selengkapnya di www.MasDoyok.co.cc Kumpulan Ilmu toga Indonesia | Toga Indonesia: Manfaat Tokek

No comments:

Post a Comment