Sunday, June 5, 2011

Tips Menjaga Tokek


Tokek kini sudah menjadi menjadi fenomena. nilai jual nya yang sangat tinggi membuat banyak orang yang beralih profesi menjadi peternak tokek. Tokek selain digunakan untuk rawatan dapat juga digunakan sebagai haiwan kesayangan atau binatang hias yang cukup jinak terutama untuk jenis Leopard. Beternak tokek merupakan hal yang gampang-gampang susah, kurangnya maklumat yang sedia mengenai cara beternak tokek membuat masyarakat masih kurang berminat untuk beternak tokek. masyarakat lebih memilih menangkapnya dari alam liar. Semoga dengan tulisan ini boleh memaparkan dengan jelas bagaimana untuk menjadi peternak tokek / gecko yang benar. Beberapa hal yang harus diperhatikan dalam beternak tokek iaitu:

1. Kandang
Untuk kandang tokek boleh menggunakan aquarium yang agak luas dengan saiz 20-30 gallon. Pada bahagian atas kandang boleh ditutup menggunakan jala dengan ukuran mesh yang kecil. Tokek tidak boleh meloncat dan tidak mempunyai toe pads untuk memanjat kaca kandang.
Untuk betina boleh dikandangkan secara bersama (asalkan saiz relatif sama), tetapi untuk jantan dewasa sebaiknya dikandangkan pisah kerana dapat saling berkompetisi dan saling membunuh. Sedangkan 1 ekor jantan boleh dikandangkan bersama-sama dengan beberapa ekor betina (selepas sama-sama bertbobot lebih kurang 45 gram). Untuk tokek yang dikandangkan bersama maka ukuran tokek harus selalu diperhatikan kerana kemungkinan satu tokek mempunyai saiz yang lebih besar / pertumbuhan badan lebih cepat daripada tokek yang lain, oleh kerana itu untuk tokek yang uk lebih besar harus dipisahkan segera supaya pertumbuhan badan menjadi merata dan tidak terjadi pertandingan makanan yang tidak seimbang. Untuk tokek betina yang masih saiz kecil tidak boleh pembiakan dlu karena akan berdampak buruk pada kesihatan tokek tersebut.

2. Media / Substrat
Media yang baik untuk digunakan dalam kandang tokek adalah dengang menggunakan pasir terutama untuk tokek dengan ukuran panjang 5-6 inch dan tokek yang sudah dewasa. Pasir yang digunakan harus pasir yang sudah bersih dan dengan ukuran yang cukup halus (0,5 mm). Tetapi untuk tokek yang masih kecil (belum mempunyai panjang 5-6 inch) sebaiknya jangan menggunakan media pasir kerana pasir boleh tertelan dan membahayakan kesihatan tokek. jadi untuk tokek yang masih saiz kecil boleh menggunakan tapak tuala / kertas akhbar walaupun mempunyai kekurangan iaitu kandang harus lebih sering dibersihkan.

3. Suhu Kandang
Suhu kandang harus selalu dipantau dengan menggunakan termometer, batas maksimum suhu kandang adalah 90 darjah farenheit. Elakkan pemasangan lampu pijar atau lampu uv dalam kandang. Kandang sebaiknya dalam keadaan gelap, mata tokek yang terkenal sinar boleh menyebabkan tokek menjadi stress sehingga menyebabkan tokek tidak mao makan dan mati. Untuk pencahayaan boleh menggunakan lampur merah kerana tokek mempunyai sifat tidak boleh melihat warna merah. Sebaiknya hindari meletakkan batu dalam kandang kerana ia boleh menyebabkan panas yang berlebih dalam kandang.

4. Tempat Berlindung
Kandang sebaiknya dilengkapi dengan pelindung kerana tokek merupakan haiwan noktural (haiwan yang lebih senang dalam keadaan gelap). Tokek mempunyai sifat hidup bersembunyi di bawah batu atau runtuhan jadi sebaiknya kandang dilengkapi dengan pelindung dengan lubang yang cukup besar. Kandang tokek dapat dilengkapi dengan beberapa pelindung (shelter) yang boleh diperbuat dari kardus, kotak kecil atau kertas.

5. Pergantian Kulit
Seperti binatang reptilia yang lain tokek juga mengalami kitaran penggantian kulit. Frekuensi pergantian kulit bergantung pada umur dan pertumbuhan tokek. Untuk saiz kecil lebih sering ganti kulit berbanding yang saiz besar. Pergantian kulit ditandai dengan warna kulit yang semakin pudar dan keputih-putihan. Hal yang perlu diperhatikan ketika terjadi pergantian kulit iaitu kelembapan kandang dan kulit harus lepas dari badan tokek sampai sempurna. Kelembapan kandang harus lebih tinggi saat terjadi pergantian kulit. Pada saat pergantian kulit boleh menggunakan media tempat stereoform.

6. Minuman
Walaupun tokek berasal dari lingkungan yang kering, kandang harus dilengkapi dengan kemudahan minum yang sedia 2-3x minggu perminggu.

7. Makanan
Makanan yang disarankan untuk tokek adalah cengkerik, ulat, cacing dan anak tikus yang masih berumur beberapa hari.

No comments:

Post a Comment